-Det var avgjort spennende å begynne som lærer på en tradisjonsrik skole som Trondheim Høyere Yrkesfagskole. Når man jobber på en landslinje som dette, har jo både myndighetene og elevene litt ekstra forventninger. Og det smitter over på oss lærerne også såklart.

Elevene viser stolt fram det de jobber med til besøkende fra NKF og lærerne.

Geir Yngvar Riddervold er sammen med Dag Rune Stenersen de to nyeste tilskuddene til lærerstanden på skolen. Akkurat den dagen vi var innom hadde de besøk av «gamlelæreren» Geir Gotaas, som har vært en sentral kraft ved skolens kuldelinje i en årrekke. Han stakk innom for å snakke fag. Og fag ble det, spesielt siden leder for NKF`s Tekniske Råd, Pavel Semaev også hadde lagt turen om skolen denne dagen.

Gjerne flere

-Hvordan er søkningen til skolen synes dere?

-Det er ganske god, mente karene. Ikke at de ikke kan ta imot flere altså. Men 10 stykker på 2. året og 17 på det første er ganske bra. Og om det ikke akkurat har vært hundre prosent stabilt de senere årene, er det avgjort grunn for optimisme når man ser framover, ble det raskt enighet om. Nå har dessuten kravene til søkerne blitt endret noe, slik at man ikke lenger krever fagbrev. Det håper man vil føre til en større tilstrømning.

-Er det noen områder av landet som spesielt peker seg ut blant søkerne?

-Tja, vi har nok ofte en god kontingent fra Ålesundskanten. Det er veldig positivt, siden elevene jo også til en viss grad lærer fra hverandre. Husk at vi utdanner mellomledere her – eller i alle fall folk som ofte har en ambisjon om å bli det. Flere ønsker seg en kombinasjon av prosjektledelse og montering, og det er også noen som allerede har blinket seg ut en karriere som mellomleder. 

(f.v) Geir Gotaas, Pavel Semaev og Geir Yngvar Riddervold hadde mye å prate om.

-Er dette det samme søkergrunnlaget som det «alltid» har vært?

-Ja og nei. Man kjenner jo igjen ambisjonene, men søkerne har blitt yngre i de senere årene, sier Gotaas ettertenksomt. Han viser til at man tidligere hadde mange søkere på 28-30 år, fordi man ønsket å ha en del erfaring før man gikk videre i karrieren. Nå er det derimot mange som har korte intervaller mellom siste utdanningsnivå og dette.

Lærer av andre

-Er det bra eller dårlig?

-Tja, karene havner i en viss diskusjon om temaet, men kommer fram til at det ikke er noen av delene: Det er vel heller en trend som man bare får merke seg, og så gjøre det best mulige ut av det søkergrunnlaget man har. Gotaas oppsummerer: Skolen har faktisk blitt viktigere som prosjektarena etter pandemien. For den gangen var det flere som opplevde at prosjektene de hadde ute i lokale bedrifter ikke kunne gjennomføres, fordi de stengte ned.

Dette er informasjon som har kommet videre til nye søkergrupper. Derfor er det en del flere som søker oppgaver her på skolen i stedet for ute i bedrift. Dette kan man jo ha meninger om, men det betyr også at man lærer en del av hverandre. Ta for eksempel den gjengen fra Ålesund som alltid er til stede her, fordi det er et stort miljø i den byen. Her er det mange som har en kompetanse når det gjelder fiskeriene som mange andre ikke har. Og så er det kanskje andre som har annet å tilføre. 

Her kan vi simulere de aller fleste tenkelige feil og konstellasjoner, forklarer Geir Gotaas. Leder i teknisk utvalg i NKF, Pavel Semaev følger interessert med.

Men i tillegg til dette får man jo en undervisning som både har større bredde og dybde enn de aller fleste har fra før. Når vi i tillegg nevner at de har tilgang på svært allsidig utstyr som kan brukes til de forskjelligste simuleringer, er det meste sagt: Vi kan rett og slett tilby en mulighet for studentene til å fordype seg i emner som de ikke har hatt muligheter for tidligere i utdannelsen.

Mellomledere

-Og som samlet sett gjør dem egnet som mellomledere?

-Ja, vi har gode erfaringer med det så langt. Og selv om kanskje motivasjonen for å gå videre i sitt utdanningsløp har krøpet litt nedover i årsklassene, mener vi at det er positivt at vi opprettholder et såpass «trykk» på denne utdannelsen. Vi er som sagt en landslinje, og det gir oss både litt ekstra motivasjon og ikke minst ekstra forventninger fra myndighetenes side sies det. Og etter en kort stund i megetsigende taushet er det klart at alle er glade fort akkurat det: Trondheim Høyere Fagskole er en viktig del av utdannelsen for kuldesektoren – og den vil kanskje bare bli viktigere? Og nærheten til NTNU kan trolig heller ikke skade. Kanskje er det noen kommende doktorgradsstudenter som kommer denne veien, hvem vet?