Det skjedde noe i den varme sommeren 2018. plutselig ble interessen for vinaggrgat «vekket» her i landet. Vinkjellere som hadde vært kjølige nok, var plutselig ikke det lenger. Så kom pandemien, som styrket dette ytterligere. For da skulle vi jo kose oss hjemme alle sammen, og vininteressen ble nok vekket hos mange. Vi bygger disse skapene fra bunnen av, og har utviklet et svært enkelt og bra system. Det tror vi er grunnlaget for satsingen vår og suksessen.

Etterspørselen etter vinrom tok seg opp fra 2018.

Jørgen Johansen er kuldemester i Thermocold i Sarpsborg, og har vært den i selskapet som har ivret mest for satsingen på vinrom. Faktisk har han også meldt seg inn i en vinklubb for å lære mer om viner, og har tilegnet seg sine egne erfaringer og kunnskap om vin.

Eget system

-Du sier at dere bygger alt fra grunnen av, og har laget et eget monteringssystem, hva legger du i det?

-Det er jo slik at før vi kom på banen med vår løsning, måtte den som bestilte et vinrom – nær sagt uansett størrelse, regne med at det går med ganske mye tid – og dermed også penger. Det skyldes det enkle faktum at når man hadde bestemt størrelse og utseende på skapet, ble bestillingen ofte sendt til et snekkerfirma. Så skal snekkerne komme på plass, ta mål, handle materialer og snekre dette. Det kunne ta tid, og med hotellovernattinger etc, ble det også ganske så kostbart. Med vår løsning har du vinrommet på plass i løpet av en dag, med mindre det er virkelig store og kompliserte rom det er snakk om, slik som på Sommerro. Dette får vi til fordi vi har utviklet et svært enkelt og proft monterringssystem der man bare trenger ett eneste verktøy. Vi har nemlig prefabrikert resten.

Selv et så lite vinrom kan gi plass til mye spennende, forklarer Jørgen Johansen

-Så det er reneste IKEA-systemet?

-Noen ganger enda enklere! Så din lokale snekker bruker ikke mange timene på å ha skapet på plass, smiler han. Ofte hender det at kunder monterer selv, det er glassvegger/dør og hyller som tar lengst tid.

Innredning

-Dere leverer aggregat og rom. Men hva med innredning?

-Tja, det er jo nesten en egen vitenskap, kan du si. Eller mer en smakssak enn en vitenskap i grunnen. Det er snakk om smak og behag, og det er faktisk flere eksempler på at kunder har brukt det doble av vinromets kostnad på hyllene inni. Men det får være opp til kundene. Det vi er opptatt av, er å levere de 13 gradene som vi vet at vinen trives best i. Samt den fuktigheten som skal til for at vinen skal ha perfekt lagringsforhold. Vi merker forresten at folk setter pris på at vi leverer hele systemet – bortsett altså fra innredningen, som man kan lage selv, kjøpe billig eller dyrt – alt etter smak og behag.

Et vinrom kan være et perfekt møbel – og øke verdien på leilighet eller hus.

-Men dere eksporterer også?

-Ja, til en rekke land, blant annet Australia og New Zealand, og lenger vekk går det jo nesten ikke an å komme. Der leverer vi kjølerom, vinrom og aggregat. Men vi har også et samarbeide med en aggregatprodusent i Frankrike, der vi leverer ferdige vinrom. Og vinland som Spania, Portugal og Italia står også på kundelistene våre.

Vekst

-Det høres ut som det kan ligge an til en ganske sterk vekst framover?

-Hva vi kommer til å legge opp til der, vil jeg ikke kommentere akkurat nå. Det blir litt opp til oss selv tror jeg, for etterspørselen er avgjort til stede. Vi har nå to fabrikker som bygger skap og aggregat, og vi har et samarbeide med en isolèrglassprodusent om glassdørene, som jo er ekstremt viktig rent kvalitetsmessig. Jeg er usikker på hvor stor prosent av de rundt 55 millioner kronene vi kommer til å lande på i omsetning i år, som stammer fra leveranser av vinrom. Men at den er stigende, er det liten tvil om. Så skal det sies at vi jo i grunnen er et gründerselskap, og vi har en ganske bevisst strategi: Vekst skal ikke skje på bekostning av trivsel!

Vi har etter min mening greid å skape et selskap som drives sunt, vi har pluss på bunnlinjen og vi har det gøy sammen. Vi satser mye på at det fortsatt skal være en viss gøy-faktor forbundet med å jobbe hos oss. De 24 ansatte vi er nå, har det bra på jobben, og det er viktig for oss alle sammen. Så selv om etterspørselen nok tilsier at vi kan vokse en god del, er jeg ganske sikker på at vi skal komme til å styre veksten slik at vi fortsatt skal ha det trivelig, samtidig som selskapet kan gå i pluss.

Godt i glasset

Vi har hatt en bra vekst innen vinrom-segmentet. Det tror vi skyldes vårt egenutviklede system, mener Jørgen Johansen.

-Slik at alle kan unne seg noe godt i glasset?

-Haha, ja dersom det man foretrekker i glasset er en god vin, skal i alle fall vi kunne bidra til at lagringen er perfekt. Men vær klar over at mange som investerer i et vinrom, gjør dette for å samle – selv om de nok også liker å smake på vinen innimellom. Jeg må vel også innrømme at noen kunder også ønsker vinrom første og fremst som et møbel, for å gjøre boligen mer eksklusiv. Det fikser vi også ganske bra synes jeg, og vi passer jo på at rommet også er godt egnet til lagring, selv om det fra kundenes side ønskes at det skal være et litt sånt «wowmoment» for besøkende, sier han med et smil.