De er enige, de to vi har snakket med, og som har drevet ulike elevbedrifter fra Vg2 ved Ringsaker videregående skole i Brumunddal: Med god veiledning fra Kulvent har de skaffet seg verdifull erfaring som gjør dem bedre forberedt til å gjøre en god jobb for fremtidige arbeidsgivere. Og jammen har det også blitt noen kroner i en ellers slunken elevkasse for de mest ivrige.
Det er langt fra alle som er med på en slik mulighet, for den er helt frivillig. Å starte en elevbedrift er tenkt å gi både ekstra praktisk erfaring med faglige utfordringer, og i tillegg lære noe om hvordan man starter opp og driver en mindre bedrift. Det er selvsagt ikke alle jobber innen kuldefaget elevene kan påta seg, så hovedoppgavene har vært å enten skifte ut gamle varmepumper eller montere nye på steder som ikke hadde noe fra før. Men enkle serviceoppgaver har også stått på elevbedriftenes «meny».

Inntektene har imidlertid variert ganske mye – fra rundt 20.000 til cirka 80.000 kroner i løpet av skoleåret. I begge bedriftene fordelt på fem deltakere, og med en del utgifter å trekke fra, sitter de likevel igjen med noen kroner til overs. Men selv om pengene kommer godt med, er det likevel ikke det viktigste, understreker de begge to:
Erfaring og kunnskap
Både Marius i Arctic Kjøleteknikk UB og Kristian i Klimakomfort UB er tydelige på at det er kompetansen de har tilegnet seg – i tillegg til forståelsen for hvor viktig kundeservice er for bedriftene – som teller mest.
-Dette er nok noe av det viktigste vi alle tar med oss over i jobbene vi begynner i etter at vi er ferdige på Vg2, sier Kristian. Han mener at idéen om å starte en elevbedrift og jobbe konkret med montering av varmepumper for privatpersoner har vært både lærerikt og morsom. Og han nøler ikke et sekund med å anbefale kommende elevkull å gjøre det samme: Rett og slett fordi det er ganske så annerledes å være ute hos kunder og måtte svare på direkte spørsmål fra dem, enn å sitte i en skolesituasjon og snakke rent teoretisk om dette.

-Dermed har dere fått erfaring både fra utplassering og gjennom å drive egen bedrift?
-Ja, det er riktig. Og av disse vil jeg nesten sikkert si at erfaringene med å drive eget firma har gitt den mest direkte nyttige informasjonen. Når man selv har ansvaret for det som skjer, blir det noe helt annet, slår han fast.
Anbefales
-Dette stiller jeg meg helt klart bak, erklærer Marius, en av de fem som har drevet Arctic Kjøleteknikk UB. Han trekker også fram at de har måttet lære at man har betydelige utgifter når man skal drive bedrift – og ikke minst at man selv kan påvirke disse:
-Gjør man feil, er det jo en selv som må betale for det. I tillegg er materiell en viktig kostnad som man får et annet forhold til når man selv skal betale for alt sammen. Da blir det ekstra viktig å passe på at det ikke blir brukt for mye, eller gjøres feil under monteringen.
-Så du vil også anbefale fremtidige elever å starte elevbedrifter?
-Ja, det kan jeg uten videre si. Denne erfaringen har lært oss mange ting vi ellers ikke ville fått med oss på samme måte, det er jeg sikkert på.
-Og alt sammen har vært positivt?
-Vel, vi har i alle fall lært oss svært mye som man kanskje ikke tenker så mye over i en skolesituasjon. For eksempel hvor mye arbeid det er med regnskap, og hvor utrolig kjedelig det er! Samtidig forstår man også rent praktisk hvor viktig det er at man har orden på disse tingene.
-Da blir det litt likt det man ellers lærer på skolen: Noe er spennende og logisk – mens andre ting bare er nødvendig selv om det er kjedelig?
Regnskap!
-Ja, det blir litt sånn. Når man driver selv, lærer man grundig hele prosessen fra salg og kundeservice til montering, rydding og fakturering. Og altså regnskapet, for å være helt sikker på at man har alt på stell. Så ja, det er kjedelig og til tider irriterende, men det er nødvendig. Så takk til Thomas, som hjalp oss i gang og har vært til stor hjelp gjennom hele skoleåret, sier begge guttene.

Nå er de klare for videre utvikling i bedriftene der de er ansatt – og de stiller med en bredere og mer solid erfaring enn dem som ikke har drevet elevbedrift. De skal kanskje ikke drive egne bedrifter med det første, men de vet i alle fall hvordan det gjøres – som elever. For begge er tydelige på at de selvsagt forstår at det blir noe annet å drive en helt egen, selvstendig bedrift, der de må ha fullt ansvar for inntekter, utgifter, momsperioder og regnskapsføring selv.