-Både kuldebransjen og kundene trekker i samme retning: Vi må ha den grønne basen i bunnen. For oss har dette vært naturlig helt siden starten. Noen ganger har vi også vært i forkant med dette fokuset. Men vi er glade for at vi ser at markedet følger de samme strømninger som oss.

Vidar Bakken er daglig leder i Plug-in Norge på Nøtterøy, og har med seg ti dedikerte medarbeidere som har fokus på at deres del av kuldebransjen skal velge så grønt som bare mulig. Vi utvikler energieffektive modeller på flere fabrikker for å kunne ha det beste produkt sortimentet i markedet. 

Vi ønsker alltid å tilby rehabilitering først, sier (fv.) Morten Kristiansen, Svein Erik Lindhjem og Vidar Bakken.

Fagbladet til Norsk Kuldeteknisk Forening har tatt en tur innom en ettermiddag for å se hva de er opptatt av om dagen. Sammen med seg har Vidar denne dagen Senior KAM Sven Erik Lindhjem og salgssjef Morten Kristiansen.

Kundestyrt

-Er det dere som styrer markedet, eller er det kundene som styrer dere i grunnen?

-Det er vel en fin blanding, kan du si. For som jeg var inne på, har eierne våre og vi alltid vært opptatt av å vise vei når det gjelder de grønneste løsningene. Samtidig opplever vi at kundene våre, spesielt kjedene er meget bevisste på at løsningene de velger, skal være de aller beste – og mest bærekraftige.

-Men dette vil jo også være et økonomisk spørsmål for butikksjefene, som ofte driver egeneide butikker?

-Ja, det er jo helt riktig, men det gjelder alle butikker. Men da er vi også over i en diskusjon om hva som gir den beste økonomien: Fra vår side vil det alltid være slik at når noe utstyr er utslitt, vil vi anbefale at man velger å reparere – så lenge det går, egentlig. Men så er det jo også et krysningspunkt når det gjelder kostnad opp imot redusert energiforbruk på nytt. Når man også har 5 års garanti på nye frysebokser, som jo er en ganske så enkel installasjon – og kunden ser at man kan få en lang garantitid for noen kroner ekstra i forhold til en reparert enhet, hender det nok at man opplever det som det beste alternativet.

«Phoenix 4-plan ferskvare» fra Plug-in

Utvikling og salg

-Dere produserer ikke selv, er det slik?

-Nei, ikke i Norge, men vi har fabrikk i Sverige som dekker alle de nordiske landene og som gir oss kortreiste produkter. Her bidrar vi sterkt med utvikling av nye produkter. I tillegg har vi avtaler med serviceentreprenører som både monterer og reparerer. Enkelte kunder har da ofte en pool av produkter som de eier – kall det resirkulerte produkter – mens andre ønsker å investere i nytt utstyr. Nå om dagen er det R290, altså propan, som gjelder for plug-in utstyr. 

-Men for å oppsummere, hva er det aller morsomste dere jobber med? Hva liker dere best?

Karene flakker litt med øynene, og leter plutselig litt etter ordene, noe man ikke opplever ofte i en gruppe selgere, men så lander de alle tre på samme utsagn – nesten som på kommando:

-Det er når man kan få være med på å utvikle nye produkter sammen med våre kunder! Den følelsen når man lander det til alles tilfredsstillelse, slår det meste, smiler karene. 

Vi liker å utvikle produkter sammen med våre kunder, ser fv (Morten Kristiansen, Vidar Bakken og Svein Erik Lindhjem.

FAKTA:

Plug-In Norge AS: Arneg, hovedeier, verdensledende produsent med 21 fabrikker og 20 internasjonale salgskontorer. Wica Cold AB/ Arneg Nordic fabrikken holder til i Sverige produserer kjøletekniske løsninger for det nordiske markedet. Både remote og plug-in modeller.

Etablert i 2015

Plug-in spesialister

Leverer enheter kun med grønt kuldemedium og dører/lokk.

11 ansatte

Holder til i Tønsberg/Nøtterøy

Omsetning ca 150 mill