KVP-dagen 2025 i Stockholm ble et høydepunkt for hele den nordiske kulde- og varmepumpebransjen. Arrangementet ble, som vanlig, avholdt på Kistamässan, og trakk i år nærmere 1600 deltagere – et sterkt bevis på bransjens brede engasjement, og ikke minst, foreningens evne til å skape et aktuelt og attraktivt treffpunkt. I spissen for arrangementet stod Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen (SKVP), med administrerende direktør Anders Mårtensson som vert og drivkraft. Foreningens opphav er tilbake i 1947, da «Kylentreprenörernas förening» ble startet.

En entusiastisk Anders Mårtensson åpned årets KVP-dag
FAKTA: OM SVENSKA KYL- OCH VÄRMEPUMPFÖRENINGEN

*Navn: Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen (SKVP) ​
*Medlemmer: Ca. 800 firmaer, kun bedriftsmedlemskap ​
*Stiftet 2014 ​(Opphavet er fra 1947)
*Fagområder: Kjøle- og fryseteknikk, varmepumper, systemleveranser, service, rådgivning ​
*Formål: Samle og styrke bransje­interessene, drive kompetanse-heving, medlemsservice og politikkutvikling ​
*Medlemskategorier: Importør/grossist, produsent, entreprenør/installatør, service, informasjonskunde ​
*Typiske aktiviteter: Messer (som KVP-dagen), kurs, undersøkelser (f.eks. Pulsen), bransjeinformasjon ​

Bransjen i vekst

SKVP kan i dag skilte med rundt 800 bedriftsmedlemmer, og medlemsmassen vokser jevnt – særlig etter pandemien, hvor både arrangør og utstillere har merket en økning i interesse og rekruttering knyttet til selve KVP-dagen. Det finnes ikke personlige medlemmer i SKVP, kun virksomheter, noe som speiler en sterkt kommersiell og bransjedrevet medlemsmodell der alt fra produsenter, leverandører, installasjons- og servicebedrifter er representert. Foreningen er dermed blitt et naturlig nav for relasjoner, nettverksbygging og kunnskapsutveksling i Sverige.​

Anders Mårtensson uttrykker tilfredshet over utviklingen, og forteller at trenden etter pandemien har vært positiv; flere bedrifter ser nå viktigheten av å stå samlet bak bransjespesifikke utfordringer – enten det dreier seg om politikk, regelverk, rekruttering eller teknologiutvikling.

Intet mindre enn 1600 besøkende fant veien til årets arrangement. Sverige ER større enn Norge, det er sikkert!

Møteplass for hele bransjen

KVP-dagen handler ikke bare om medlemsvekst, men like mye om det faglige løftet og kvalitetsutviklingen som følger av at så mange aktører møtes fysisk. Slik sett ligner arrangementet mye på det norske Kuldemøtet. I år kunne deltakerne oppleve et rekordstort antall utstillere – inkludert flere norske firmaer, som for eksempel Grøntklima, noe som understreker relevansen og attraktiviteten også for utenlandske selskaper.​

Utstillingen gir bransjen et unikt vindu mot ny teknologi, løsninger og trender – enten det gjelder energieffektive varmepumper, bærekraftige kuldemedier, styringssystemer, nettbaserte tjenester eller helt nye fagverktøy. Flere av leverandørene benyttet anledningen til lansering og demonstrasjoner for et kunnskapsrikt publikum på jakt etter både konkrete løsninger og strategiske samarbeid.​

Fagprogram og kompetanseløft

Et sentralt trekk ved årets KVP-dag har vært det omfattende fagprogrammet, med foredrag og seminarer som trekker fulle saler. Her rettes søkelyset mot alt fra ny teknologi, bærekraft og energieffektivisering, til fremtidige krav, regelverksendringer og markedstendenser. Ønsket om oppdatert og relevant faginformasjon har steget merkbart, forteller Mårtensson. Kvaliteten og bredden i foredrag og temaer på årets program har fått svært positiv respons fra deltagerne.​

Fagfolk på tvers av produksjon, installasjon, drift og forvaltning henter nyttig innsikt, og ikke minst ny inspirasjon, fra å høre kolleger og eksperter analysere utviklingen på områdene som driver hele bransjen fremover.

Nytt av året var at også norske utstillere – samt en italiensk(!) hadde funnet veien til arrangementet. Her er daglig leder Are Haugen i Grøntklima AS (t.v) i samtale med en av de mange besøkende.

Internasjonal deltakelse og partnerskap

I tillegg til det sterke svenske og norske innslaget, bemerkes en viss internasjonalisering av KVP-dagen. Den nevnte italienske utstilleren vekker nysgjerrighet, og peker mot en trend Mårtensson gjerne skulle se mer av. Foreningen ser verdi i flere internasjonale partnerskap, import av ‘best practice’ og muligheter innen felles standarder og bærekraftstiltak over landegrensene.

Bærekraft og fremtid på agendaen

Et vesentlig tema som kontinuerlig går igjen, er bærekraft og energieffektivisering. Den svenske bransjen, som i stor grad er pådriver for miljøvennlige og innovative løsninger innenfor kjøle- og varmepumpeteknologi, viser frem nye materialer, valg av kjølemedier og systemdesign som skal møte både strengere regelverk og kundenes forventninger fremover.​

Det bredt sammensatte programmet tydeliggjør hvordan vi står overfor en ny æra, der samarbeid mellom bransje, myndigheter og forskningsmiljøer blir avgjørende for å lykkes.