KVP-dagen 2025 i Stockholm ble et høydepunkt for hele den nordiske kulde- og varmepumpebransjen. Arrangementet ble, som vanlig, avholdt på Kistamässan, og trakk i år nærmere 1600 deltagere – et sterkt bevis på bransjens brede engasjement, og ikke minst, foreningens evne til å skape et aktuelt og attraktivt treffpunkt. I spissen for arrangementet stod Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen (SKVP), med administrerende direktør Anders Mårtensson som vert og drivkraft. Foreningens opphav er tilbake i 1947, da «Kylentreprenörernas förening» ble startet.

*Navn: Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen (SKVP)
*Medlemmer: Ca. 800 firmaer, kun bedriftsmedlemskap
*Stiftet 2014 (Opphavet er fra 1947)
*Fagområder: Kjøle- og fryseteknikk, varmepumper, systemleveranser, service, rådgivning
*Formål: Samle og styrke bransjeinteressene, drive kompetanse-heving, medlemsservice og politikkutvikling
*Medlemskategorier: Importør/grossist, produsent, entreprenør/installatør, service, informasjonskunde
*Typiske aktiviteter: Messer (som KVP-dagen), kurs, undersøkelser (f.eks. Pulsen), bransjeinformasjon
Bransjen i vekst
SKVP kan i dag skilte med rundt 800 bedriftsmedlemmer, og medlemsmassen vokser jevnt – særlig etter pandemien, hvor både arrangør og utstillere har merket en økning i interesse og rekruttering knyttet til selve KVP-dagen. Det finnes ikke personlige medlemmer i SKVP, kun virksomheter, noe som speiler en sterkt kommersiell og bransjedrevet medlemsmodell der alt fra produsenter, leverandører, installasjons- og servicebedrifter er representert. Foreningen er dermed blitt et naturlig nav for relasjoner, nettverksbygging og kunnskapsutveksling i Sverige.
Anders Mårtensson uttrykker tilfredshet over utviklingen, og forteller at trenden etter pandemien har vært positiv; flere bedrifter ser nå viktigheten av å stå samlet bak bransjespesifikke utfordringer – enten det dreier seg om politikk, regelverk, rekruttering eller teknologiutvikling.

Møteplass for hele bransjen
KVP-dagen handler ikke bare om medlemsvekst, men like mye om det faglige løftet og kvalitetsutviklingen som følger av at så mange aktører møtes fysisk. Slik sett ligner arrangementet mye på det norske Kuldemøtet. I år kunne deltakerne oppleve et rekordstort antall utstillere – inkludert flere norske firmaer, som for eksempel Grøntklima, noe som understreker relevansen og attraktiviteten også for utenlandske selskaper.
- Vi ser stadig større interesse fra utstillere, og legger også merke til økt faglig engasjement blant deltakerne. I år har vi til og med fått besøk av en italiensk utstiller, uten at jeg vet helt sikkert hvordan akkurat de fant veien hit, smiler Mårtensson. Det tolker vi som et signal om at KVP-dagen blir lagt merke til langt ut over Sveriges grenser.
Utstillingen gir bransjen et unikt vindu mot ny teknologi, løsninger og trender – enten det gjelder energieffektive varmepumper, bærekraftige kuldemedier, styringssystemer, nettbaserte tjenester eller helt nye fagverktøy. Flere av leverandørene benyttet anledningen til lansering og demonstrasjoner for et kunnskapsrikt publikum på jakt etter både konkrete løsninger og strategiske samarbeid.
Fagprogram og kompetanseløft
Et sentralt trekk ved årets KVP-dag har vært det omfattende fagprogrammet, med foredrag og seminarer som trekker fulle saler. Her rettes søkelyset mot alt fra ny teknologi, bærekraft og energieffektivisering, til fremtidige krav, regelverksendringer og markedstendenser. Ønsket om oppdatert og relevant faginformasjon har steget merkbart, forteller Mårtensson. Kvaliteten og bredden i foredrag og temaer på årets program har fått svært positiv respons fra deltagerne.
Fagfolk på tvers av produksjon, installasjon, drift og forvaltning henter nyttig innsikt, og ikke minst ny inspirasjon, fra å høre kolleger og eksperter analysere utviklingen på områdene som driver hele bransjen fremover.

Internasjonal deltakelse og partnerskap
I tillegg til det sterke svenske og norske innslaget, bemerkes en viss internasjonalisering av KVP-dagen. Den nevnte italienske utstilleren vekker nysgjerrighet, og peker mot en trend Mårtensson gjerne skulle se mer av. Foreningen ser verdi i flere internasjonale partnerskap, import av ‘best practice’ og muligheter innen felles standarder og bærekraftstiltak over landegrensene.
- Møtepunkter som dette er ekstremt viktige for innovasjon og oppdatering av bransjestandardene, sier han, og påpeker at både utstillingen og de faglige sekvensene blir stadig mer populære. Dette gavner hele nettverket, og styrker vår evne til å påvirke rammevilkårene for bransjen.
Bærekraft og fremtid på agendaen
Et vesentlig tema som kontinuerlig går igjen, er bærekraft og energieffektivisering. Den svenske bransjen, som i stor grad er pådriver for miljøvennlige og innovative løsninger innenfor kjøle- og varmepumpeteknologi, viser frem nye materialer, valg av kjølemedier og systemdesign som skal møte både strengere regelverk og kundenes forventninger fremover.
Det bredt sammensatte programmet tydeliggjør hvordan vi står overfor en ny æra, der samarbeid mellom bransje, myndigheter og forskningsmiljøer blir avgjørende for å lykkes.

