– Det er en slik idé som av og til kommer – og som du lurer litt på hvorfor ingen har tenkt på før. Men når det er sagt, trenger man kanskje både kompetanse og kunder som våre for å utvikle det. Vi har videreutviklet vår egen form for «sirkulærøkonomi» som kan bety både betydelig innsparing for kunder og for miljøet.

Det er daglig leder Øivind Bergh og teknisk sjef Gunnar Søreng fra Rustfri Bergh AS som entusiastisk forteller om sitt nyeste suksessprodukt: Nemlig en form for rehabilitering av salat- og smørebenker samt forskjellige andre kjøleprodukter for å beholde kjølekjeden innen kolonial, horeca og conveniance-bransjene. Både større kjeder og mindre aktører har vært svært interessert, og det er det som har drevet fram prosjektet til nå. Men karene er sikre på at dette er en måte å tenke på som vil komme til å bre om seg:
– Stadig flere tenker heldigvis bærekraftig, slår de fast.
Sparer miljøet
– Hva er det rent konkret dere gjør?

– Vi tar inn igjen de ovennevnte produktene for det man kan kalle rehabilitering. I en periode er det vanlig service som gjelder, men etter noen års bruk, er det en del deler som blir slitt, eller metalloverflater mister sin glans. I tillegg blir jo den rent funksjonelle siden av kuldeproduktene lavere fungerende med årene, og selve kjøleenhetene må dermed skiftes ut. Tidligere har man da rett og slett investert i et nytt produkt, og det har vært sett på som en ren nødvendighet. Men etter at vi kom på denne løsningen med å skifte ut «innmaten», nemlig selve kjøleenheten og eventuelle slitedeler som for eksempel hengsler og skuffer, kan vi bare pusse opp resten av enheten – og den er god som ny.
– Og dette kan dere tilby billigere enn en ny modell?
– Avgjort! Mye rimeligere. Faktisk ned mot en tredjedel av prisen med vårt utviklede program. Og ser man på livsløpskostnadene for disse produktene, snakker vi i alle fall halvparten av prisen i forhold til å skifte ut med nytt. Dette har vært viktig for oss – fordi vi det at det er viktig for kundene. Økonomi må gå hånd i hånd med reduksjon i miljøpåvirkning. For vi er også opptatt av å levere stadig mer miljøvennlige løsninger, og vi sparer jo virkelig miljøpåvirkning gjennom denne oppgraderingen som vi tilbyr. Ved å unngå å lage en helt ny enhet av metall, sparer vi både selve produksjontimene og materialkostnader. Alt vi da gjør, er å reparere og oppgradere det man har.

– Men blir dette like bra som en ny enhet?
– Absolutt! Rent funksjonelt vil man få tilbake et produkt som er akkurat like bra- om ikke bedre enn det var som en nytt. Med den forskjell at man i tillegg til at bedriften altså sparer en god slump penger på selve investeringen, også har ydet sitt bidrag for å få ned klimautslippet. Både kuldebransjen og svært mange andre er jo opptatt av dette, og her kan vi altså tilby en løsning der det bare er fantasien som setter grenser for hvor mange forskjellige produkter som kan fornyes på denne måten.
Storkjøkken
– Ja, apropos anvendelsesområder: Hvilke kunder er det dere ser for dere vil være opptatt av eller kanskje vi heller skal si være interessert i dette?
– Vi har som sagt opplevd at stadig flere storkunder har respondert svært positivt på dette, så akkurat den delen av kundesegmentet vårt er vi ganske sikre på at kommer til å fortsette. Men på grunn av at vi har den riktige miksen av god kompetanse, kreative folk på huset og et bredt nedslagsfelt, kjenner vi oss sikre på at denne måten å tenke på vil være et voksende marked for oss. Spesielt på grunn av at kundene våre vil spare både penger og altså oppnå en betydelig reduksjon i miljøpåvirkning.

Jeg er ganske sikker på at vi kan levere mange løsninger som gjør at de som er litt fremoverlent i kuldebransjen vil kunne skaffe seg nye oppdrag hos både eksisterende og nye kunder. Dette er foreløpig bare i en innledende fase hos oss, men vi har allerede et antall vellykkede «resirkulerte» produkter, så vi kjenner oss sikre på at både butikker, storkjøkken og en del restauranter vil kunne ha stor nytte av denne måten å spare miljøet på. Etterhvert som samfunnet blir mer og mer bevisste på at vi må ta mer vare på miljøet vårt, tror vi at etterspørselen etter denne måten å tenke produktutvikling på vil øke. Vi kommer i alle fall til å gjøre vårt for å bidra til mindre utslipp, lavere forsøpling og altså bærekraftige løsninger. Så er det noen i kuldebransjen, storkjøkken eller andre steder som ønsker å utfordre oss på dette, er det bare å ta kontakt med oss, smiler karene.