-Vi er opptatt av å levere helhetlige løsninger, og ikke minst løsninger der vi er gode på livsløpskostnader. Det betyr også at vi har hele rangen med propanmaskiner, fra de minste til de helt store. Og at vi har et ettermarkedsopplegg som både skaper kundefornøydhet og ikke minst grønne løsninger. For det er jo ved å gjenbruke deler av installasjonene man virkelig sparer miljøet.

Vi har hele rangen av propan-løsninger, forteller Bjørn Erik Korsnes.

Bjørn Erik Korsnes er daglig leder i Norddisk AS i Mysen. Selskapet har en gjennomtenkt og langsiktig vekststrategi, og har allerede passert 100 millioner kroner i omsetning. Faktisk ble det 108 millioner kroner i fjor, og de har et håp om å nå 120 millioner i inneværende år.

Vekststrategi

-Dere har en erklært vekststrategi. Samtidig satser dere tungt på lærlinger, og bruker til og med penger på å ha en ettermarkedssjef, hvilket neppe er helt vanlig i bransjen. Hvordan henger dette sammen?

-Det er jo akkurat det som er poenget! Disse tingene henger sammen. La meg svare på det med lærlingefokuset først. Jeg har lenge vært i opposisjon til dem som sier at de ikke vil ha lærlinger fordi de «ikke vil lære opp konkurrenter». Jeg mener at når man har lærlinger på huset, og behandler dem bra, blir de værende. Og hvis ikke, vel så har bransjen fått et tilskudd. Jeg tror at kuldebransjen får mer enn nok oppdrag fremover. Det blir nok heller rekruttering som bli utfordringen – noe det jo allerede er, understreker han. Norddisk AS har akkurat nå tre lærlingekontrakter gående, og med en arbeidsstokk på 22 totalt er nok det en prosentandel som er ganske høy. Dessuten har bedriften en egen medarbeider som kun fokuserer på ettermarkedet. Det tjener flere hensikter.

-Hvorfor har dere så satset på å ha en egen ettermarkedssjef?

-Det er flere grunner til dette. For det første er det hensynet til kundene: Det er alt for mange kunder som historisk har opplevd leverandører innen forskjellige fag som drar etter slutt-testing av en installasjon, og så gir ingen eller svært liten oppfølging etterpå. Det ønsket vi å gjøre noe med, og det har blitt utrolig godt mottatt av kundene. Dessuten er det jo slik at mange anlegg under marsjen vil trenge en reservedel eller hva det nå kan være. Ved å ha en dedikert medarbeider som fortløpende er oppdatert på alle anlegg vi har levert, blir teknikerne avlastet, slik at de ikke blir stresset med det midt i andre oppgaver. Så det har avgjort også en intern produktivitetsfunksjon, slår han fast.

Viktig å ha en ettermarkedskoordinator, sier Bjørn Erik Korsnes.

Rehabilitering

Selskapet har gjennom årene levert flere hundre anlegg, og har sett på mulighetene for å rehabilitere dem, for på den måten å gi dem lengre levetid – og totalt sett en grønnere leveranse. Fokuset er hele tiden på å skifte ut så lite av anlegget som mulig.

-Betyr det at dere bytter kompressor, hele kuldeanlegget eller hva?

-Vi har gjort en del eksperimentert for å finne ut både hva som lønner seg for kunden of for oss. Vi har til og med gått så langt at vi har tatt ut stemplene, boret opp sylinderne og så videre for å finne den riktige balansen i rehabiliteringen. Den har vi funnet, og dermed er vi i stand til å tilby kundene rehabiliterte løsninger, eller å gjøre det på bestilling. Vi eksperimenterer nå forresten med fit-in-løsninger gjennom import fra Kina. Vi har satt diskene til test her nå. Og også der vil vi komme til å tilby de aller mest bærekraftige løsningene vi får til å lønne seg. For det må jo også være økonomisk bærekraftig for alle parter.

-Dere er en landsdekkende bedrift. Hva er det som skiller dere fra andre, i tillegg til full propan/CO2-range og det sterke fokuset på rehabilitering?

Ventilasjon

-Jeg merker jo at det er viktig at vi også leverer ventilasjon. Dette har vært en bevisst strategi for oss lenge, og vi ser ofte kombinerte oppdrag. Vi har hatt som strategi at vi skal «plante flagget» vårt over hele landet, og det har vi greid. Så nå gjelder det å løfte blikket litt videre.

Hva blir det neste, satsing i Sverige?

-Vi får se, men det er helt klart en mulighet. Det er jo ikke langt til handlesentrene rett over grensa, og konkurransen er ikke avskrekkende. I alle fall så langt vi har sjekket markedet. Vi kommer til å fortsette vårt vinnerkonsept, som er å levere riktig anlegg til riktig pris.

Vi har en vekststrategi, og har jo lyst til å bringe grønne løsninger til Sverige også, sier Bjørn Erik Korsnes.

-Det var reklamen…hva skjer hos dere dersom dere får en klage? Hvordan håndteres den?

-Jeg kunne selvsagt ha sagt at vi ikke får klager, men det får vel alle. Det riktige svaret er at vi ser på enhver klage som en mulighet. Ikke bare for å løse en oppgave som folk har kommet til oss med, men også en mulighet til å skape en enda mer fornøyd kunde. Selv om alle jo ønsker at man ikke får klager, så vil feil oppstå, deler kan ryke og så videre. Og gjennom å følge opp klagene, håper vi også til en viss grad å bidra til at livsløpet på installasjonen vi har levert blir lenger. Igjen handler dette om å legge til rette for en mest mulig bærekraftig leveranse og produksjon, understreker han.

Faktabox