Ambisjonene er store, selv om starten er nokså beskjeden. Nedtiningsskap fra Rustfrie Bergh AS på Dokka skal sørge for sushi-kvalitet fra en tine-hub. I første omgang i Chicago, der åtte skap skal sørge for at seks av dem kan være i kontinuerlig produksjon ved behov. Det betyr at hele regionen skal kunne nyte førsteklasses fisk. Men dette er bare begynnelsen – og utstyret produseres på Dokka i Innlandet.

Øivind Bergh er direkte etterkommer etter dem som startet bedriften på midten av forrige århundre. Men bedriftens røtter strekker seg enda lenger.

Rustfrie Bergh AS, som nå har fått muligheten til å nå ut til hele verden med sine produkter, kan ikke akkurat sies å være en nykomling i markedet. Faktisk er dagens bedrift en direkte etterkommer av kobber- og blikkenslagerbedriften Bergh og Marthinsen, som ble etablert på 1850-tallet i Christiania, et steinkast unna dagens regjeringskvartal. Den spede begynnelsen stammer altså fra riktig gammel håndverkstradisjon. Dagens bedrift ble startet i 1964 av far og farfar til nåværende eier, Øivind Bergh. Selv bor Bergh i Bærum, men produksjonen som bærer innehaverens navn, er for lengst etablert på Dokka. Siste utvidelse av bygningsmassen var i 2008 og 2009, og gir arbeidsplass til i underkant av 60 mennesker. 

Faglig solid

– Vi er faglig solide, ikke bare fordi vi har erfaring og gjennomføringsevne, men også fordi vi har en utrolig dyktig gjeng med ansatte her på bedriften. Jeg mener det er hovedårsaken til at kundene våre stoler på oss år etter år, og at vi nå står overfor svært positive muligheter.

Gunnar Søreng er teknisk sjef storkjøkken, og sjekker her at alt fungerer før nedtiningsskapene skal sendes til Chicago.

– Det sier vel alle bedriftsledere: «De ansatte er vår viktigste kapital»? 

– Mange sier nok det, og det skyldes ganske enkelt at det er sant. Her hos oss er våre ansatte både grunnstammen og den viktigste årsaken til vår suksess. Både jeg personlig og vi som bedrift er veldig stolte av dette faktum, og da er det naturlig for meg å understreke det i en så hyggelig sammenheng som dette.

Nedtining

– Hvordan vil produksjonen av nedtiningsskapene påvirke bedriftens utvikling? 

– Nå er dette konkrete samarbeidet i en oppstartsfase, og det er derfor ikke helt enkelt hverken for oss eller kunden vår å anslå produksjonstall eller etterspørsel.

– Men logikken burde kunne fortelle en del, siden dette er det teknologiske svaret på et følt problem i bransjen?

Her skal det tines store mengder kvalitetsfisk, sier Gunnar Søreng.

– Ja, det er riktig at det lenge har vært et uttalt ønske om og behov for et system for nedtining som både er raskt nok og kontrollert nok til at vi beholder den ønskede kvaliteten: At det ikke blir for mye avrenning etc. Dette har vi nå løst i samarbeide med vår kunde. Etter omfattende arbeid med prototyper etc., kjenner vi oss trygge på at vi leverer nedtiningsskap som møter sushikundenes høye krav til kvalitet.

– Er det slik at sushi setter den høyeste standarden for krav til kvalitet?

– Ja, det er en standard som vi måles etter, og som vi har vist at vi kan levere på.

– Hva er de faglige utfordringene dere har svart på, og hva er årsaken til at man faktisk greier å levere dette i Norge?

– Prosjektet bygger på kundenes idé og på samarbeid mellom Hofseth og Rustfrie Bergh AS, forteller Bergh. 

Selv om detaljene i løsningen er konfidensielle, understreker han at det er videreføring og utvikling av solid kompetanse som har gjort det mulig.

Vekst

– Men nå som dere faktisk kan levere norskproduserte skap til et verdensmarked, kommer muligens bedriften til å vokse raskt?

Dette er kvalitetsskap med avansert styringsteknikk, sier Gunnar Søreng.

– Jeg tror ikke man skal ta helt av her nå, smiler Bergh. Han har drevet i bransjen i en mannsalder, og har lært seg til at hverken eufori eller depresjon må få ta overhånd hos en industribedrift som hans. Men når det er sagt, ligger det avgjort et fornøyd smil på lur når han titter ut vinduet og ser for seg hvordan fremtiden kan bli:

– I grunnen er dette opp til vår kunde, for det er de som skal levere fisk med riktig kvalitet til et globalt marked. Derfor vil deres suksess i USA ha stor betydning for oss. Her på «bruket» hadde vi en omsetning på rundt 92 millioner i fjor. Og selv om vi ser for oss en viss vekst, handler det om å levere kvalitet – ikke om å vokse for raskt, avslutter Øivind Bergh.